een gezond eetpatroon in de herfst

De herfst is normaal gesproken al het ‘snotterseizoen’. Nu we ook nog met corona te kampen hebben, is het extra belangrijk aan je weerstand te werken. Dat doe je door veel buiten te bewegen en daarnaast kan een gezond eetpatroon in de herfst je enorm helpen!

Daalt je weerstand in de herfst?

Niet iedereen wordt sneller ziek in de herfst, maar over het algemeen stijgt het aantal zieken wel. De toenemende kou zorgt ervoor dat je vaker binnen zit en binnen dingen doet, zoals winkelen. Dus dat je minder buiten beweegt, wat juist goed voor je is, en meer ‘dichtbij’ anderen bent. Wat het voor virussen en bacteriën makkelijker maakt zich te verspreiden. Daarnaast zorgt de kou ervoor dat je je huis minder vaak en minder lang ‘lucht’. Terwijl dat zeker nu juist erg belangrijk is tegen ziekmakers.  

een gezond eetpatroon in de herfst

Activiteiten die passen bij de herfst

Gelukkig brengt de herfst niet alleen kommer en kwel. Het is een prachtig seizoen om juist naar buiten te gaan, vanwege de verkleurende blaadjes. En de zoektocht naar mooie vondsten in het bos, zoals kastanjes en paddenstoelen! Ook is het net als in de natuur het seizoen voor ‘opruimen’, zowel letterlijk als figuurlijk. Mest je huis uit en je hoofd: als je nog iets dwars zat, is dit het moment om dat aan te pakken. Als je daarnaast jezelf warm houdt met je voeding en je kleding, help je je lichaam gezond te blijven.

Wat is een gezond eetpatroon in de herfst?

Een gezond eetpatroon in de herfst houdt in ieder geval in dat je koud en rauw eten zoals salades vermijdt. Je wilt je lichaam immers met je voeding helpen op te warmen en warm te blijven, dus dat je spijsvertering je geen extra energie kost. Eet daarom vooral warme soep en sudder- en stoofgerechten, zodat er extra veel warmte in zit. Af en toe iets pittigs eten, is in de herfst ook een goed idee. Denk daarbij aan looksoorten (bijvoorbeeld ui) en pepers. Drink bovendien wat vaker gember- en kaneelthee. Voeg ook kardemom, kruidnagel, steranijs en nootmuskaat toe aan je gerechten.

een gezond eetpatroon in de herfst

Helpende herfstvoeding

Een van de mooiste vruchtgroenten tijdens het herfstseizoen is pompoen. Er staan al maar liefst 5 pompoenrecepten op de site, van soep tot muffin (zoek op ‘pompoen’). Naast pompoenen zijn (onbewerkte) noten, appels, peren, druiven en paddenstoelen prachtige en gezonde herfstproducten. Die zitten vol met de vitamines en mineralen die je juist in dit seizoen nodig hebt. Klik op de links of bekijk de andere recepten op de site voor inspiratie!

Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd naar gezonde recepten die je zelf niet had bedacht? Schrijf je in op De Proeverij en ontvang het gratis e-book!

simpele smakelijke spruitjessoepRecept voor simpele smakelijke spruitjessoep Niet iedereen houdt van spruitjes, maar omdat ze ontzettend gezond zijn en nu ‘in het seizoen’, hierbij een recept voor simpele smakelijke spruitjessoep Ze zijn zo ontzettend gezond omdat ze vol vitaminen (B, C en K), mineralen en vezels zitten. Een fijne bijdrage dus aan een gezond eetpatroon in de herfst!

Wil je niets missen op het gebied van gezonde voeding? Schrijf je in voor de maandelijkse gratis voedingsmail ‘de Proeverij’ en ontvang een geweldig e-book cadeau!

Over mij

groente in tas op trap

Met VoedjeVrij leer ik jou via mijn voedingsmail, in workshops, trainingen en interactieve lezingen wat echt gezonde voeding is. Passend bij jouw lichaam en spijsvertering. Ik bied je vooral ‘hapklare brokken’ aan, zodat het leuk en lekker blijft.