Het belang van vezels

Wil je graag wat gewicht verliezen voor de zomer? Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel? Of heb je juist kort na het eten alweer trek? Bij al die vraagstukken is er een hele belangrijke eerste stap: eet vezelrijk. In dit artikel lees je meer over het belang van vezels en waar ze voornamelijk in zitten. 

Gewicht verliezen

Als je gewicht wilt verliezen, kun je allerlei kanten op. Meer bewegen ligt voor de hand en je voeding aanpassen ook. Maar hoe doe je dat dan precies; wat is bij je voeding het belangrijkst? Daar zijn allerlei richtlijnen voor die je met je gezonde verstand zo kunt bedenken. Bijvoorbeeld: voldoende water of (kruiden)thee drinken. Of niet meer snoepen. Hierbij komt echter ook het belang van vezels om de hoek. 

Verzadigd gevoel

Vezels zorgen voor een verzadigd gevoel. Dus als je vezelrijk eet, heb je makkelijker voldoende aan kleinere porties. En je zorgt er ook voor dat je minder snel weer trek hebt. Daarmee sla je dus twee vliegen in een klap. Als je daarnaast voldoende water drinkt, help je ook je darmen. Die houden van vezels omdat vezels hun beweeglijkheid stimuleren. Waardoor je spijsvertering beter verloopt en dat heeft vervolgens ook weer voordelen. Het is heel fijn voor je gewicht, tegen een opgeblazen gevoel en tegen snelle trek. En je stoelgang ‘verloopt’ er beter door. ;p 

Plantaardige voeding

Vezels zitten voornamelijk in plantaardige voeding. Dus in groenten, peulvruchten, fruit en volkoren granen. In rauwe groenten vind je de meeste vezels en verteringsenzymen, maar daar moeten jouw darmen wel tegen kunnen. Als je wat gevoelige darmen hebt, kun je de groenten beter eerst even stomen, kort koken of kort bakken. Anders loop je alsnog kans op een opgeblazen gevoel. Sommige vezels uit deze voedingsmiddelen bevorderen overigens niet alleen de beweeglijkheid van de darmen, maar voeden ook de gezonde darmflora. 

Het belang van vezels

Voor je lijn en voor een gelukkige buik is het belang van vezels dus ontzettend groot. Blijf daarnaast altijd lekker bewegen en water drinken, dan geef je je gezondheid een boost!

Recept voor wrap van sla

het belang van vezels

Een wrap maak je normaal gesproken met meel van bijvoorbeeld mais of spelt. Doe het eens anders en gelijk heel vezelrijk!
Met deze wrap van sla met zelfgemaakte curry bijvoorbeeld. Die ziet er heel bijzonder uit en is lekker gezond.

Wil je niets missen op het gebied van gezonde voeding? Schrijf je in voor de maandelijkse gratis voedingsmail ‘de Proeverij’ en ontvang een welkomstkado!

Over mij

groente in tas op trap

Met VoedjeVrij leer ik jou via mijn voedingsmail, in workshops, trainingen en interactieve lezingen wat echt gezonde voeding is. Passend bij jouw lichaam en spijsvertering. Ik bied je vooral ‘hapklare brokken’ aan, zodat het leuk en makkelijk blijft. Word gezond en blij met VoedjeVrij!