Rust in je darmen, rust in je hoofd

De conditie van je darmen heeft grote invloed op hoe je je voelt. 

Zowel fysiek als mentaal gezien, begint veel van je gesteldheid in je buik. Om specifiek te zijn, in je darmen. Als je last van je buik hebt, kost je dat veel energie en voel je je rot. Dat geldt voor al je organen, bijvoorbeeld ook voor je maag, maar toch het meeste voor je darmen. Wetenschappers noemen ze tegenwoordig niet voor niets ‘je tweede brein’.

Je darmen en je hersenen communiceren met elkaar.

Dat gebeurt o.a. via zenuwen en hormonen. Zo beïnvloeden je darmen zowel je emoties als je gedrag, zoals agressie, angst en avontuurlijkheid. Die communicatie gaat overigens twee kanten op. Als je bijvoorbeeld heel angstig bent, krijg je ook automatisch last van je buik. Dezelfde wederzijdse beïnvloeding geldt voor stress en voor positieve emoties, zoals geluk en tevredenheid.

Help jezelf in balans met darmverzorgende gewoonten.

Een van de belangrijkste weetjes over je darmen: goed kauwen helpt ze enorm. Eigenlijk is dat het eerste advies als je last van je buik hebt: kauwen! Ik schreef dan ook al eerder over kauwen en je spijsvertering. Ook belangrijk: bij stressreacties gaat er te weinig bloed, zuurstof en voeding naar je darmen. Langdurig of vaak stress kun je daarom beter voorkomen. Merk eerder “Ik heb er mijn buik vol van” en oefen met ademhalingsoefeningen, lachen, knuffelen, yoga, meditatie… wat voor jou werkt!

Maak je darmvolk gelukkig.

Daarnaast is het handig te weten dat er een enorm volk in je darmen woont, vooral in de dikke. En dat je dat volk best makkelijk tevreden kunt houden. Door het goed te voeden: gevarieerd, vers, puur en voornamelijk plantaardig. Een kort ‘happy darmvolk’ lijstje:
-groenten (ook peulvruchten) en fruit vanwege de vezels (prebiotisch)
-gefermenteerde voeding (zoals zuurkool, tempé, yoghurt e.v.a.) (probiotisch)
-de juiste vetten (zowel verzadigd – bv. kokosvet of roomboter – als onverzadigd)
En laat (geraffineerde) suikers staan. Daar houdt namelijk vooral het darmvolk van dat je niet wilt onderhouden. Ook antibiotica zijn (letterlijk) killing, al kun je die natuurlijk niet altijd mijden. Probeer naast antibiotica altijd probiotica te nemen, om de boel weer een beetje in evenwicht te krijgen.

Rust in je darmen, rust in je hoofd.

Door goed voor het darmvolk te zorgen, werk je aan je emotionele gesteldheid. Het volk produceert neurotransmitters zoals serotonine, dopamine en GABA. Waardoor je je gelukkig, opgewekt of ontspannen voelt. Dus als je goed voor het volk zorgt, gaat dat proces makkelijker en beïnvloed je je emoties. Zo zorgt rust in je darmen dus vrij direct voor rust in je hoofd!

Recept voor een extra gezond eiDit ei maakt je darmvolk blij

Een eigerecht dat geschikt is voor zowel ontbijt, als lunch, als diner. Voedzaam, goed te verteren en door de grote hoeveelheid groenten in gezonde (zuur-base) balans. Fijn voor je darmen (en andere organen)!

 

Wil je niets missen op het gebied van gezonde voeding? Schrijf je in voor de maandelijkse gratis voedingsmail ‘de Proeverij’ en ontvang een welkomstkado!

Over mij

groente in tas op trap

Met VoedjeVrij leer ik jou via mijn voedingsmail, in workshops, trainingen en interactieve lezingen wat echt gezonde voeding is. Passend bij jouw lichaam en spijsvertering. Ik bied je vooral ‘hapklare brokken’ aan, zodat het leuk en makkelijk blijft. Word gezond en blij met VoedjeVrij!