Je weerstand op peil in de lente

Lentekriebels! De eerste voorjaarsbloemen staan in bloei, de eerste lammetjes zijn geboren en de eerste strandtenten zijn open. Het is langer licht, de zon lokt je naar buiten, en iedereen lijkt vrolijker. Of toch niet iedereen…? Tegenover al die blijheid staat dat nog steeds best veel mensen ziek zijn of nu al last hebben van hooikoorts. En het is eigenlijk nog winter. Hoe zorg je dat je fit aan dit nieuwe seizoen begint en hoe houd je je weerstand op peil in de lente?

Snif, snif, snotter, snotter

Hoewel de natuur al op springen staat en de eerste bloesems zelfs al te zien zijn, is het nog winter. Met de bijbehorende koele ochtenden, avonden en koude nachten. Ook al schiet de thermometer naar verrassend hoge temperaturen overdag; het wordt nog wel vroeg donker. En daar is je lijf op ingesteld. Dat heeft tijd nodig om ‘te ontwaken uit de winterslaap’. Om zich aan te passen aan het komende seizoen. Om de pot met weerstand weer aan te vullen.

Opwarmen van binnen uit

ketels

Natuurlijk is het heerlijk om zonlicht bij te tanken zodra dat kan. Vitamine D is superlekker voor je lijf en je weerstand. Dus ga zeker naar buiten, zoveel als je kan (dat geldt overigens in elk seizoen). Maar help je lijf wel door het op te warmen van binnen uit. Met iets meer verwarmende voeding dan verkoelende. Daar heeft het nog steeds behoefte aan; de tijd voor sapjes en rauwkost komt later wel.

Thermische werking van voeding

Van oude voedingsleren zoals die uit het oosten (bijvoorbeeld Ayurveda, macrobiotiek en Traditioneel Chinese Voedingsleer), leer je dat voeding ook een thermische werking heeft. Het gaat niet alleen om eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines of mineralen. Het gaat ook om smaak en (jouw) balans; hoe en wat jij goed kunt verteren, welk effect bepaalde voeding op jou heeft, dat soort zaken. En dus ook om de verwarmende of verkoelende werking. Al die factoren bepalen mede hoe jouw voeding jouw weerstand op peil houdt.

Toverwoorden: variatie en balans

quote

Nu is het niet zo dat je in de winter alleen verwarmende voeding (zoals kaneel of lamsvlees) mag eten. Of in de zomer alleen verkoelende (zoals yoghurt of bladgroenten). Je hebt beide nodig in de juiste balans. Een beetje meer van het ene als je het koud hebt en een beetje meer van het andere als je het warm hebt. Wat dus ook afhankelijk is van het seizoen. En zoals altijd is variatie het andere toverwoord: eet altijd zo divers mogelijk om je weerstand te boosten!

Je weerstand op peil in de lente – overige tips

Wat kun je nog meer doen naast de zon opzoeken (met je jas aan), nog steeds iets meer verwarmende dan verkoelende voeding eten en voldoende variëren? Het weer en alles wat opnieuw ‘begint’ nodigen jou ook uit om in beweging te komen. Maak lange wandelingen buiten en pak iets nieuws op, bijvoorbeeld een nieuwe hobby. Bel een oude vriend(in) weer eens op en spreek iets af. Nieuwe plannen zijn welkom in de lente, zo lang je ook je rust nog even bewaakt!

Speciale lentegoud omelet

eieren

Oké, het duurt waarschijnlijk nog even voor je de 1e asperges kunt kopen, maar… Alles loopt dit jaar een beetje voor. Dus misschien spot je al asperges aan het eind van deze maand! En die zijn zó gezond! Ze kunnen je o.a. helpen griep te voorkomen, vanwege het sterke ontgiftende antioxidant glutathion. Daarom deze maand alvast een speciale ‘lentegoud’ omelet, die ook geschikt is als ontbijt.

Wil je niets missen op het gebied van gezonde voeding? Schrijf je in voor de maandelijkse gratis voedingsmail ‘de Proeverij’ en ontvang een welkomstkado!

Over mij

voedjevrij ingrid

Met VoedjeVrij leer ik jou via mijn voedingsmail, in workshops, trainingen en interactieve lezingen wat echt gezonde voeding is. Passend bij jouw lichaam en spijsvertering. Ik bied je vooral ‘hapklare brokken’ aan, zodat het leuk en makkelijk blijft. Word gezond en blij met VoedjeVrij!