10 Tips tegen voedselverspilling

Veel van ons eten belandt in de vuilnisbak, we verspillen jaarlijks 50 kg voedsel per persoon.

Voedsel waar nog niets mis mee is. Dat is zonde, zeker als je bedenkt dat er heel veel mensen zijn die hongerlijden. Er is eigenlijk voldoende voedsel voor iedereen op aarde, het is alleen (heel) oneerlijk verdeeld.

Zet het maar eens op een rijtje: je hebt te veel eten gemaakt en gooit de restjes weg.

Je hebt te veel ingekocht en gooit de soms zelfs nog onaangebroken verpakkingen weg. Je ziet in je voorraadkast iets staan wat ‘over de datum’ is en gooit het weg. Tel het allemaal bij elkaar op en je komt al snel op die 50 kg per jaar.

Het kan anders: hierbij 10 tips tegen voedselverspilling:

  1. Bewaar je etensresten voor een hartig ontbijt of een makkelijke lunch de volgende dag. Van pasta, rijst of aardappels en groenten, vlees, vis of eieren maak je in een mum van tijd een voedzame salade, of maak er een soep van met als enige extra wat bouillon. Eén keer per week een kliekjesdag kan ook heel welkom zijn. Makkelijk, simpel en snel!
  2. Benut ook erg rijpe producten en restanten van producten. Een erg rijpe banaan is bijvoorbeeld heerlijk in cake of brood en een makkelijke basis voor een ‘pannenkoek’ of een smoothie. Schillen van uien, knoflook en asperges, het blad van prei en venkel; al die ‘restanten’ zijn lekker als basis voor een zelfgemaakte bouillon.
  3. Zorg dat je een volle maag hebt als je boodschappen gaat doen. Met een lege maag is het veel moeilijker verleidingen te weerstaan en koop je niet alleen sneller ongezonde producten, maar ook sneller te veel producten in. Producten die in de aanbieding zijn, hebben vaak een korte houdbaarheidsdatum, wees daar alert op.
  4. Doe je boodschappen met een boodschappenlijstje en beperk je zoveel mogelijk tot dat lijstje. Supermarkten zijn op zo’n manier ingericht, dat ze je verleiden tot het doen van impulsaankopen. Als je (precies) weet wat je komt halen, loop je minder risico te veel in te kopen (en weg te moeten gooien).
  5. Check je voorraadkast en je koelkast (en vriezer) voordat je boodschappen gaat doen. Anders zie je over het hoofd wat je allemaal nog in huis hebt. In je koelkast liggen waarschijnlijk producten die je binnenkort op moet eten, omdat je ze anders weg moet gooien. Maak die producten eerst op.
  6. Koop ook de appels met een plekje erop en de komkommer die wat minder recht is. Jij vindt zo’n product misschien minder aantrekkelijk, maar een ander vindt dat ook, dus blijft het in de schappen liggen. Uiteindelijk moet de supermarkt het weggooien, terwijl het prima eetbaar is. Zonde!
  7. De THT-datum is een datum die je vaak prima kunt overschrijden: het betekent tenminste houdbaar tot (dat is wat anders dan ‘te gebruiken tot’). Producten zoals (droge) granen, dus ook rijst en meelsoorten, zijn heel lang houdbaar en hoef je op de THT-datum nog lang niet weg te gooien.
  8. Vertrouw op je zintuigen en gebruik je gezonde verstand. Een THT-datum valt binnen een hele ruime, veilige marge, zodat de producent geen enkel risico loopt. Kijk goed naar een product, ruik er goed aan en proef er een beetje van. Je zult zien dat je 9 van de 10 keer concludeert dat het nog prima te eten is.
  9. Als je uit eten gaat en niet wilt overeten (zie de vorige Proeverij), blijven er al snel restjes achter op je bord. Het restaurant gooit dit met liefde bereide eten weg, tenzij je om een ‘doggy bag’ vraagt. Als je vindt dat dit ‘armoedig’ staat, kleed het dan in door te zeggen “Ik hou niet van voedselverspilling. Mag ik het eten mee naar huis nemen?”.
  10. Maak gebruik van de (juiste) techniek: je koelkast kun je een graad kouder zetten om je producten iets langer houdbaar te maken (tussen de 4 en 6 graden is ideaal). Een maatbeker helpt je de juiste hoeveelheden te bereiden. Er zijn talloze apps waarop je een boodschappenlijstje kunt bijhouden. Zoek uit wat voor jou werkt en maak je leven makkelijk!

Alle beetjes helpen, met zijn allen kunnen we heel wat minder eten per jaar weggooien.

Kook met restjes, koop bewust in en laat je niet leiden door ‘houdbaarheidsdata’. Hopelijk kun jij dan jouw voedselverspilling drastisch verminderen.

Vind hier een gezond, makkelijk en snel ‘kliekjes’recept: roze pannenkoeken (ook heel geschikt als ontbijt of lunch) voor 2 personen.

Extra tip: hoe weet je of een ei nog vers is, zonder op de THT-datum te letten? Doe de test: stop het ei in een pan, glas of kom met genoeg water (het ei mag niet ‘klem’ zitten). Als het ei blijft drijven, moet je het weg gooien, maar als het ei zinkt of deels op de bodem blijft liggen, kun je het nog eten.

Wil je niets missen op het gebied van gezonde voeding? Schrijf je in voor de maandelijkse gratis voedingsmail ‘de Proeverij’ en ontvang een welkomstkado!